Witaj na naszej stronie internetowej Banqup! My oraz strony trzecie wykorzystujemy pliki cookie na naszych stronach internetowych. Służą one do usprawnienia nawigacji po stronie, analizy jej użytkowania oraz wsparcia naszych działań marketingowych. Możesz przeczytać więcej na temat naszych plików cookie i zmienić swoje preferencje, klikając na „Zmień moje ustawienia”. Klikając na „Zaakceptuj wszystkie pliki cookie”, zgadzasz się na używanie wszystkich plików cookie, zgodnie z opisem w naszej Polityce prywatności i plików cookie.
Cyfryzacja

Społeczeństwo cyfrowe Polski w świetle raportu DESI 2021

January 5, 2022
9
minut czytania

Od 2014 r. Komisja Europejska prowadzi monitoring postępów krajów członkowskich Unii Europejskiej w zakresie cyfryzacji. Efektem tego jest publikowany corocznie “Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego” (Digital Economy and Society Index, DESI). Wskazuje on na obszary, które władze poszczególnych państw powinny traktować priorytetowo w planowaniu polityki cyfrowej. Jednym z czterech składników indeksu jest kapitał ludzki. Jego charakterystykę i potencjał ukazuje najnowszy raport DESI 2021.

9Od 2014 r. Komisja Europejska prowadzi monitoring postępów krajów członkowskich Unii Europejskiej w zakresie cyfryzacji. Efektem tego jest publikowany corocznie “Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego” (Digital Economy and Society Index, DESI). Wskazuje on na obszary, które władze poszczególnych państw powinny traktować priorytetowo w planowaniu polityki cyfrowej. Jednym z czterech składników indeksu jest kapitał ludzki. Jego charakterystykę i potencjał ukazuje najnowszy raport DESI 2021.

W rankingu DESI 2021 Polska zajęła 24. miejsce na 27 państw w nim ujętych. Niżej notowane są tylko Grecja, Bułgaria i Rumunia. Jest to spadek o jedną pozycję w porównaniu do roku poprzedniego. W raporcie podkreślono, że Polska poczyniła postępy w wielu badanych obszarach. Jednak w innych krajach te zmiany były jeszcze dalej idące, co spowodowało obniżenie pozycji w rankingu.

Ranking indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2021 r.

(skala 0-100)

Źródło: Komisja Europejska, DESI 2021 Polska

Kapitał ludzki – Polska a pozostałe kraje członkowskie UE

Według DESI 2021 polskie społeczeństwo znalazło się w grupie z 11 innymi, które pod względem kapitału ludzkiego osiągnęły wynik niższy niż wynosząca 47,1 (na 100) średnia unijna. Polska zajmuje 24. miejsce z wynikiem 37,7. Gorzej wypadły Włochy, Rumunia i Bułgaria.

Niekwestionowanym liderem pod tym względem jest natomiast Finlandia, która zajęła 1. miejsce w rankingu z wynikiem 71,1. Na 2. miejscu znalazła się Szwecja (64,6), a na 3. i 4., z prawie identycznymi wynikami, Holandia (61,5) i Dania (61,2).

Wskaźnik kapitału ludzkiego w raportach DESI aktualizowany jest co dwa lata. Określa się go za pomocą siedmiu kryteriów. Pierwsze trzy charakteryzują rozpowszechnienie i stopień zaawansowania umiejętności posługiwania się narzędziami cyfrowymi wśród społeczeństwa. Natomiast cztery kolejne opisują nasycenie rynku pracy w danym kraju specjalistami z zakresu technologii teleinformatycznych (ICT) oraz to, jak wielu się ich kształci.

DESI – Polska i średnia Unii Europejskiej w latach 2016-2021

(skala 0-100)

Źródło: Komisja Europejska, DESI 2021 Polska

Umiejętności cyfrowe i informatyczne Polaków

Terminem “umiejętności cyfrowe” twórcy DESI określają kompetencje umożliwiające wykorzystywanie internetu do pozyskiwania informacji i komunikowania się oraz posługiwanie się innymi podstawowymi narzędziami cyfrowymi (np. edytorami tekstu).

Według najnowszych danych, na podstawowym poziomie umiejętności takie posiada 44 proc. społeczeństwa polskiego, co oznacza spadek o 2 p.p. względem poprzedniego badania. Jest to też wynik znacznie poniżej średniej dla państw członkowskich, która wynosi 56 proc. Ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe w Polsce posiada 21 proc. osób, w Europie 31 proc.

Warto zaznaczyć w tym miejscu, że w marcu 2021 r. Komisja Europejska przyjęła nową strategię rozwoju w sferze społeczno-gospodarczej – Cyfrowy kompas 2030, w którym określono główne kierunki transformacji cyfrowej Europy.

W zakresie podstawowych umiejętności cyfrowych celem Unii Europejskiej na rok 2030 jest posiadanie ich przez minimum 80 proc. społeczeństwa. Będzie to jednak zadaniem niezwykle trudnym, zważywszy, że w skali całej wspólnoty w okresie 2015-2019 wzrost ten wynosił rocznie jedynie 0,9 p.p. (z 54 do 56 proc.), a w Polsce i innych państwach nawet spadł.

Pod pojęciem “umiejętności informatycznych”, w kontekście omawianego raportu, należy rozumieć bardziej zaawansowane posługiwanie się programami komputerowymi (np. tworzenie prezentacji, wykorzystywanie arkuszy kalkulacyjnych) oraz podstawową znajomość programowania.

Z raportu DESI 2021 wynika, że takie podstawowe kompetencje posiada 46 proc. ludności Polski. W porównaniu z poprzednim badaniem jest to spadek o 3 p.p. W całej Unii Europejskiej średnia wynosi 58 proc.

Perspektywa zmian

Twórcy raportu przewidują, że pandemia COVID-19 wpłynie pozytywnie na powszechność umiejętności cyfrowych. Przejście na naukę zdalną zmusiło uczniów, ich rodziny oraz nauczycieli do posługiwania się nowymi narzędziami, a więc i podniesienia swoich kompetencji w tym obszarze. Podobny efekt może pojawić się w związku z upowszechnianiem się pracy zdalnej.

Instytucjonalne wsparcie dla poprawy sytuacji w skali całego kraju dawał Program Operacyjny Cyfrowa Polska na lata 2014-2020, który współfinansowany był z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dla uczniów istotnym wydarzeniem był też Europejski Tydzień Kodowania, który odbył się w październiku 2021 r. Wzięło w nim udział 623 tys. osób, najwięcej ze wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Efekty tych wszystkich działań będą zapewne widoczne już w raporcie DESI 2022.

Kapitał ludzki – Polska i średnia Unii Europejskiej w latach 2016-2021

(skala 0-100)

Źródło: Komisja Europejska, DESI 2021 Polska

Specjaliści ICT i ich kształcenie

W Polsce, jak i w skali całej Unii Europejskiej, nadal brakuje specjalistów z zakresu ICT. We wszystkich krajach członkowskich na stanowiskach specjalistów w dziedzinie technologii informatycznych i komunikacyjnych pracuje łącznie 8,4 mln osób, z czego 1,9 mln w Niemczech i 1,2 mln we Francji. Zgodnie z Cyfrowym kompasem do 2030 r. powinno ich być 20 mln.

Obecnie specjaliści z zakresu technologii teleinformatycznych stanowią 3,4 proc. wszystkich zatrudnionych w Polsce w wieku 15-74 lata. Z tego 15 proc. stanowią kobiety. Średnia unijna wynosi 4,3 proc. zatrudnionych, przy 19 proc. udziale kobiet. Największy odsetek specjalistek ICT notuje obecnie Bułgaria, gdzie piastują one prawie ⅓ stanowisk w tym obszarze.

Kształcenie na poziomie wyższym

Pod względem udziału wśród absolwentów studentów kierunków z dziedziny ICT Polska (3,8 proc.) zajmuje 19. miejsce i dorównuje niemal średniej wszystkich krajów członkowskich (3,9 proc). Najwyższe wyniki notują natomiast: Estonia (8 proc.), Irlandia (7,8 proc.) i Finlandia (7,4 proc.).

Sytuację w Polsce poprawić powinna realizacja rozpoczętego w 2020 r. projektu Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych (AI Tech). W jego ramach działa konsorcjum pięciu szkół wyższych (Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Warszawski) w partnerstwie z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.

Założeniem projektu jest opracowanie modelu kształcenia wysokiej klasy specjalistów w zakresie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i cyberbezpieczeństwa, które później mają być wdrażane też na innych polskich uczelniach.

Dokształcanie pracowników

Ostatnim elementem, który składa się na ogólną ocenę kapitału ludzkiego w raporcie DESI 2021 jest odsetek przedsiębiorstw, które zapewniają swoim pracownikom szkolenia z zakresu ICT. Polska plasuje się pod tym względem na 16. miejscu z wynikiem 18 proc., przy średniej unijnej na poziomie 20 proc. Niekwestionowanym liderem Unii Europejskiej jest Finlandia, gdzie aż 38 proc. firm dokształca swoich pracowników. Wynik powyżej 30 proc. notują też: Belgia, Szwecja oraz Dania.

Zacznij korzystać z Banqup

Zacznij używać Banqup